Символи Чемпіонатів світу: від Англії до Бразилії
Починаючи з 1966, кожен Чемпіонат Світу з футболу мав свої символи: логотип, гімн, і, звичайно ж, талісман.Познайомимося із ними детальніше...
1966
Англія, будучи країною-господарем Чемпіонату Світу першою ввела таке поняття як талісман Чемпіонату Світу. Ним стало левеня Віллі (World Cup Willie). Це був Чемпіонат Світу з приємними новинками для вболівальників, адже телеглядачі вперше отримали змогу
дивитись матчі в кольорі. А тих, хто відвідав футбол особисто зустрічало миле левеня, яке викликало позитивні емоції у дорослих і привертало особливу увагу дітей. Як результат, талісман був дуже успішним і приніс своїм творцям заробіток розміром 6 млн. 700 тис. фунтів стерлінгів.
Чому саме левеня Віллі? Відповідь на це питання досить очевидна. Адже лев асоціюється з англійцями, оскільки розміщений на національному гербові та прапорі британської футбольної асоціації. В додаток до цього Віллі одягнули у форму з британським прапором та надписом «WORLD CUP».
Крім того, саме тоді збірна Англії завоювала трофей, так що левеня таки виявилось везучим для команди.
Офіційним гімном турніру стала композиція Lonnie Donegan – World Cup Willie (Where in this World are We Going).
З тих пір Чемпіонат Світу з футболу кожного разу отримує новий талісман, гімн та логотип, розроблений країною-господаркою турніру.
1970
Наступний Чемпіонат Світу проходив у Мексиці і на ньому перейняли досвід з створенням талісману. Символом ЧС-1970 став мексиканський хлопчик Хуаніто. Стилізували малого так, щоб не виникало жодного сумніву звідки він – одягнули у зелену спортивну форму, щоб було зрозуміло за яку національну збірну він вболіває, ну і залучили до образу Хуаніто один із найбільш характерних мексиканських атрибутів - сомбреро. Для особливо нездогадливих на жовтогарячому сомбреро красувався надпис MEXICO 70. Мексика зайшла у популяризації свого талісману далі за Англію, оскільки організатори навіть подбали про фотосесію живого Хуаніто з гравцями збірної.
Варто зазначити, що ім’я Хуаніто малому дали не просто так, адже це ім’я було найбільш поширеним в Латинській Америці. Таким чином, талісман відображав самих уболівальників країни-господарки Чемпіонату Світу.
Гімн ЧС-1970
1974
Німці, які цього разу приймали Чемпіонат Світу не зрадили нову традицію і, наслідуючи Мексику, також зробили талісман «людським». Але тепер людей стало двоє… Два хлопця, які обіймаються, Тіп і Топ стали талісманом Німеччини у 1974 році. Варто підмітити, дуже навіть успішним талісманом, німці радо розкривали гаманці для того, щоб придбати супутні товари. Тоді Тіп і Топ наторгували близько 7,5 млн. марок,
Оптимістичні хлопці перемогли у конкурсі поміж більш ніж 10 тисяч учасників. Їхнім автором став Отто Раух із Гельзенкірхена, а імена малих наче промовляли інтернаціональною мовою, що все буде «тіп-топ». Німці залишились дуже задоволені рожевощокими хлопцями в формі футбольної збірної Західної Німеччини з надписом «WM» (Weltmeisterschaft, Чемпіонат Світу) і номером 74 на футболках.
На церемонії відкриття турніру в Мюнхені, для вболівальників виступила відома польська виконавиця Мариля Родович з спеціально написаною піснею під назвою «Futbol».
1978
Аргентина, якій випало приймати Чемпіонат Світу в 1978 році вирішила не шукати нових шляхів, а скористатись уже готовим рецептом успіху і знову використати хлопчика у ролі талісмана. Цього разу він, щоправда, був знову один, та й стилізований під потрібний аргентинцям зовнішній вигляд. Також аргентинський талісман Гаучіто нагородили легендою, зміст якої був у тому, що хлопець є сином пастуха Гаучо, героя аргентинського епосу, який рятував нещасних і знедолених… такий собі пастух-Робін Гуд, тільки з Аргентини =). Гаучіто одягнули в форму рідної збірної, зав’язали хлопцю косинку, втулили у руки сопілку а на голову капелюх з надписом ARGENTINA 78.
Ось у такому вигляді він і приніс команді удачу і збірна Аргентини таки завоювала тоді титул чемпіона світу.
Дійство проходило під композицію Ennio Morricone - El Mundial
1982
Іспанці виділились своїм талісманом, вперше зробивши головним героєм мундіалю неживий предмет. Іспанія славиться апельсинами, які є одними із найсмачніших у світі. Звідси і образ «круляшки» - помаранч. Апельсин іспанською звучить як «наранха», звідси і кличка талісмана – Наранхіто. Милий апельсинчик по традиції запхали в футбольну форму збірної країни-господарки, ну і дали у його апельсинові руки футбольний м’ячик.
Як же добре, що іспанці насмілились завершити цикл хлопчиків-талісманів…
Хоча, окрім тих, тих хто привітно сприйняв Наранхіто і розцінив його появу як хвастання чудовими іспанськими апельсинами були і ті, хто припустив, що поява «наранхи» є протестом проти збільшення експорту товарів на Піренеї.
Музичний супровід забезпечив Placido Domingo - El Mundial
1986
Мексика, яка знову приймала Чемпіонат Світу вже в 1986 році вчасно зрозуміла, що тема «хлопчиків» вичерпана і пора переходити на тему їжі. Так і з’явився на світ Піке – вусатий перець у сомбреро. З нього деякі злі язики встигли і познущатись, припустивши що це той самий Хуаніто з 1970 року, з якого познущалось життя =).
Своє ім’я перець Піке отримав від слова «піканте», яке означало спеції, без яких мексиканську кухню важко уявити.
Слід підкреслити, що цей талісман мексиканцям зробив бразилець – майстер живопису Жайме Пареду.
Офіційна пісня другого мексиканського мундіалю Stephanie Lawrence – A Special Kind of Hero
1990
Італія вибрала своїм талісманом чудернацького чоловічка з головою-футбольним м’ячем, схожого на Кубик Рубіка. Над ним працювала група художників і в результаті «народилось» ось таке дітище, яке, за результатами голосування, назвали Чао.
Чому саме Чао? Це слово є чи не найпоширенішим в італійській мові, адже з його допомогою можна привітатись і попрощатись.
Не зважаючи на суперечливі враження від цього дяпчика, італійці однозначно відзначились оригінальністю.
Пісня, яка супроводжувала мундіаль 1990-го року - Edoardo Bennato and Gianna Nannini – To Be Number One
1994
Американці, яким випало приймати мундіаль в 1994 році, довірили роботу над талісманом не абикому, а компанії Уолта Діснея. Не таємниця, що в США знаються на подібних штучках, адже американці люблять талісмани і вміють заробляти на них гроші. Доказом цього став той факт, що собака з кличкою Страйкер став одним із найбільш прибуткових талісманів Чемпіонату Світу, принісши своїм творцям більше ніж 11 мільйонів доларів.
Кличка Страйкер з англійської перекладається як «нападник». Американська собака вдалась дуже динамічним персонажем. Ну і, стандартно, одягнули Страйкера у кольори збірної США.
Офіційний гімн ЧС-1994 - Daryl Hall and Sounds of Blackness – Gloryland
1998
Наступними приймали Чемпіонат Світу французи. Коли стало відомо де пройде мундіаль, то стало абсолютно зрозуміло хто буде талісманом турніру. Очевидна відповідь – півень, адже він не лише красується на футболках збірної Франції, але й є символом Франції загалом. Назвали півника Футікс, при цьому з’єднавши слово «футбол» із закінченням «ікс», як у Астерікса і Обелікса, які є популярнимм галами із коміксів та фільмів. Футікса не одягали у футбольну форму, а просто всього зафарбували у синій колір, залишивши білий надпис на грудях FRANCE 98.
Продавався Футікс просто прекрасно, показавши найкращий результат за прибутками – 27 мільйонів доларів. Та й галльський півень, як-не-як, приніс французам удачу на мундіалі, чим заслужив ще більше симпатій.
А ось одна із пісень, які супроводжували мундіаль, Ricky Martin – The Cup of Life/La Copa de la Vida.
2002
Талісмани створені в Японії та Кореї стали, мабуть, найбільшим провалом за всю історію Чемпіонату Світу. Хазяїни мундіалю не змогли взяти ні якістю, ні кількістю. А талісманів було аж три, що не дуже вплинуло на ажіотаж навколо них. Явно перемудрували зі створенням Атмо, Каза та Ніка їхні азіатські творці. Не зовсім адекватні монстрики по ідеї повинні були зіграти роль інопланетян, які грають в атмобол – популярний міжгалактичний вид спорту. Потім, щоправда, творці ще зробили їх родичами. Але і на цьому азіатські «фейли» не закінчились – одного із персонажів прийшлось перейменовувати, хоча, тоді вже було занадто пізно. Річ у тім, що ввівши в мережі у пошуку «Атмо» користувачі попадали на порносайт з таким іменем. Мабуть власники порносайту були дуже раді такій неочікуваній рекламі =). В результаті один із чудаків був перейменований в Амо, але діти вже і так були в шоці якщо не від порносайту, то від дивного вигляду «привітних» персонажів.
Інопланетяни мали би показати технологічну домінанту Японії та Кореї, але задум вдався не «на ура». Як результат – дуже низькі рівні продажів і трішки позору.
Зате на мундіалі заспівала Anastacia, виконавши для вболівальників композицію Boom.
А гімн Чемпіонату Світу в 2002 році звучав ось так:
2006
Цього разу німці також представили два персонажі–талісмани. Але вони вже стали не простими німецькими хлопцями, а левом та м’ячем, що вміє розмовляти. Творцями талісманів для Німеччини стали американці, що, напевно, і стало причиною невдало підібраних героїв. Німецькі вболівальники не були в захваті від того, що їхню країну відображає лев, який, фактично, ніяк не походив на орла-птаха символічного для німців... Не зважаючи на старання творців перетворити лева Голео VI і м’яч Пілле у всенародних любимців, всі спроби були даремними. Лев ну дуже вже нагадував ведмедя, а навіть якщо і придивитись та побачити у ньому лева – це символ суперника, збірної Англії.
Щодо пояснення такого вибору творцями, то лева назвали Голео, щоб поєднати слова «гол» та «лео», а «шостим» охрестили як монарха. Також він мав нагадувати біблійного Голіафа. Потім всі історії навколо невдалого талісману закрутились з шаленою швидкістю, що зовсім не змінило ситуацію. Якимось чином дійшло до того, що він виріс в Африці і був шостою дитиною в сім'ї… так в агонії билась компанія, що намагалась продати своїх дітищ. Невдовзі після мундіалю фірма-виробник збанкрутувала.
Останньою краплею у цьому всьому зіграло те, що лева прозвали ексгібіціоністом, бо творці чомусь одягнули його лише у футболку, проігнорувавши шорти чи труси. Талісман відверто бойкотували, купуючи при цьому альтернативу - орлятко Пауле.
Гімн - Herbert Grönemeyer with Amadou & Mariam – Celebrate The Day
2010
Південно-Африканська Республіка обрала своїм талісманом леопарда, якого назвали Закумі. Леопард із ПАР став динамічним героєм і продовжив ряд тварин-символів, і що б хто не казав, але саме тваринячий облік викликає у вболівальників позитивні враження, особливо у дітей. Також у ПАР леопард є символом влади.
Закумі має жовту шкіру, забарвлену у плями п’ятикутної форми, він одягнутий у зелені шорти та білу футболку з надписом SOUTH AFRICA 2010. Згідно коміксу від FIFA, леопард фарбував волосся у зелений колір спеціально, для того щоб зливатись з газоном на футбольному полі.
Щодо прибутків, то Закумі не окупився організаторам. Ну нічого, зате публіку потішив.
Офіційна пісня ЧС у ПАР
Досі на слуху пісня з мундіалю, яку виконує Shakira - Waka Waka
2014
Бразилія проведе свій Чемпіонат Світу разом із броненосцем на ймення Фулеко. Миле створіння покликане нагадати людям про важливість довкілля. Навіть у кличку броненосця заклали екологічний «меседж», адже Фулеко – це сукупність слів «футбол» та «екологія».
Кличку броненосцю обирали самі бразильці шляхом голосування, у результаті якого Фулеко переміг із 48 відсотками голосів, а це більше 1,7 мільйона голосів. Іншими варіантами були Зузеко та Аміджубі із 31 та 21 відсотком голосів відповідно.
Pitbull - We Are One (Ole Ola)
показати приховати