УКР РУС

Як українці дивилися футбол в 2016 році

20 грудня 2016 Читать на русском
Автор: Олександр Гапоненко

"Футбол 24" розбирається зі статистикою перегляду трансляцій футбольних матчів в Україні на загальнонаціональних каналах.

Не секрет, що інтерес до футболу в Україні падає. Середній показник відвідуваності матчів чемпіонату України 2016/17 – мінімальний за всі роки Незалежності України.

Середня відвідуваність чемпіонатів України. 1992 – 2016 (Інфографіка)

Чому так відбувається – ще належить розібратися і проаналізувати. Тому що на питання "Чому ви перестали ходити на футбол", вболівальники відповідають не тільки з приводу війни та економічної кризи. Причин – декілька.

"Чи стали ви менше ходити на футбол (на стадіон) після 2014 року?" Опитування

А для початку "Футбол 24" вирішив простежити, що ж відбувається в нашій країні з переглядом футбольних трансляцій. Чи впав інтерес не тільки до походів на стадіон, а й до перегляду ігор по телебаченню?

"Чи стали ви менше дивитись матчі чемпіонату України по ТБ після 2014 року?". Опитування

Як і що рахували?

У цій статті використані дані Nielsen Ukraine: вибірка по чоловіках від 20 до 50 років, які проживають в містах з населенням 50 і більше тисяч жителів.

Ми взяли дані загальнонаціональних каналів ("2+2", "Україна"), без урахування каналів "Футбол", які з відходом в кабельне телебачення перейшли на зовсім іншу систему підрахунку показників, рахуючи кількість передплатників, а не рейтинги.

Для того, щоб самим не заблукати в різних професійних показниках, зупинимося для наочності лише на двох: частка аудиторії (share) і охоплення.

Частка аудиторії – відсоток аудиторії, яка дивилась ефірну подію, серед всієї аудиторії, що дивиться ТБ під час аналізованої ефірного події. Тобто, скільки людей в Україні в даний момент дивилися даний телеканал (тобто, в нашому випадку футбольну трансляцію).

Охоплення (в абсолютних показниках) це кількість осіб з цільової групи, які контактували секунду і більше з каналом або подією.

Для статистики, наданої телеканалом "Україна" (також інформація Nielsen), використовуємо також такий показник, як рейтинг. Порахована наступна аудиторія: 18-54 роки, міста 50 і більше тисяч населення.

Рейтинг – відсоток цільової аудиторії, що бачили ефірну подію.

Найпопулярніші трансляції. Євро-2016

Вболівальники і вболівальниці збірної України – найкраще, що було на Євро-2016. На жаль, футболісти збірної нас не порадували

Що не дивно, футбольний телевізійний "пік" року припав на Євро-2016.

За інформацією телеканалу "Україна", за весь період Євро-2016 турнір подивилися 23 мільйони глядачів.

Найрейтинговіша футбольна трансляція 2016-го – матч 1-го туру Євро-2016 Україна Німеччина на телеканалі "Україна". Охоплення аудиторії 6,65 млн телеглядачів. Частка склала 49%. Останнє означає, що біля "блакитних екранів" знаходився кожен другий чоловік в рамках вибірки, згаданої вище.

Дані "України": рейтинг трансляції – 13,47%, частка – 40,94%. (Примітка: різниця в цифрах пов'язана з тим, що порахована різна аудиторія.)

(Тут і надалі маємо на увазі такий нюанс, що це цифри загальнонаціонального каналу. Якщо паралельно трансляція велася на каналах "Футбол", аудиторія матчів була вищою за вказану. Однак порахувати її не вбачається можливим.)

Можна сказати, фантастична для нашого футболу і телевізійного футбольного ринку цифра! Все пізнається в порівнянні, і трохи нижче будуть наведені не дуже оптимістичні цифри чемпіонату України.

Перший матч збірної України на Євро-2016, великі очікування, сильний суперник дали максимальний результат. Впевнений, що для всього футбольного ринку України 12 червня, день матчу Україна Німеччина, червоний день календаря. У тому числі і для "Футбол 24" в цей день були рекордні показники за весь час існування сайту.

Надалі рейтинги матчів збірної України по ТБ на Євро-2016 йшли по низхідній.

Україна Північна Ірландія на каналі "Україна". Охоплення аудиторії 4,5 млн глядачів, частка 49,25%. Гру дивилася також (як і матч з Німеччиною) половина чоловічої аудиторії, глядачів, які в даний момент дивилися ТБ (зверніть увагу, що при рівній частці може бути інший показник охоплення).

Дані "України": рейтинг трансляції 9,35%, частка 35,92%.

Що цікаво, під час проведення цього матчу частина чоловічої аудиторії спостерігала за серіалом "Свати-2" (частка 9,27%, кожен 10-й чоловік) та передачею "Слідство ведуть екстрасенси" (частка 5%, кожен 20-й). В принципі, з огляду на те, як грала збірна України з північноірландцями, цих хлопців можна зрозуміти.

Україна – Польща на каналі "Україна". Охоплення 4,1 млн осіб, частка 43,53%. Дані "України": рейтинг трансляції 7,78%, частка 30,75%.

Цікаво, що фінал Євро-2016 Франція Португалія на каналі "Україна" зібрав менше глядачів, ніж матч Україна Німеччина. Охоплення 5,387 млн осіб.

Збірна України у відборі ЧС-2018

Збірна України викликає традиційно підвищений інтерес часто більше, ніж клубний футбол (виняток вдалий виступ наших в єврокубках, наприклад, сезон 2014/15, коли "Дніпро" зіграв у фіналі турніру з "Севільєю").

Україна – Ісландія (канал "Україна"). Охоплення – 2,153 млн глядачів.

Туреччина – Україна (канал "Україна"). Охоплення – 2,3 млн глядачів.

Україна – Косово (канал "Україна"). Охоплення2,673 млн глядачів.

Україна – Фінляндія (канал "Україна"). Охоплення2,48 млн глядачів.

Єврокубки. "Динамо" і "Шахтар"

Виступи українських клубів в Європі також привертають підвищену увагу любителів футболу.

Хоча в цьому сезоні виступ "Динамо" в Лізі чемпіонів не сильно "збуджував" уболівальників і спонукав до перегляду матчів. І справа не тільки в результатах київської команди в групі, адже навіть перший матч в ЛЧ з "Наполі" зібрав досить посередні рейтинги, які навіть менші, ніж у всеукраїнському дербі "Динамо" і "Шахтаря" (про що нижче).

"Динамо" – "Наполі" на каналі "Україна". Охоплення – 1,648 млн глядачів. Для порівняння: 1-й тур ЛЧ 2015/16 "Динамо" – "Порту" на каналі "Україна". Охоплення – 2,1 млн глядачів.

Мінімум – в матчі "Бенфіка" – "Динамо" на каналі "Україна". Охоплення – 1,055 млн глядачів.

"Шахтар" дивилися в Лізі Європи гірше, ніж динамівців. Максимальне охоплення – в матчі "Гент" – "Шахтар" на каналі "Україна". Охоплення – 1,517 млн чоловік.

Мінімальне – в грі 6-го туру "Брага" – "Шахтар" на каналі "Україна". Охоплення – 707 тисяч глядачів. Очевидно, це пов'язано з тим, що гра не мала турнірного значення.

"Зорю" в Лізі Європи на загальнонаціональних каналах, на жаль, не показували.

Українська Прем'єр-ліга. Дербі "Динамо" – "Шахтар"

Тепер поговоримо про інтерес до чемпіонату України. Традиційно найбільш рейтинговими трансляціями УПЛ є матчі "Динамо" і "Шахтаря".

Нещодавнє всеукраїнське дербі (12 грудня 2016) "Динамо" – "Шахтар" отримало на телеканалі "2+2" охоплення аудиторії 1,87 млн чоловік при долі 17%. Not bad, not bad! Це найбільш рейтинговий матч УПЛ в 2016 році.

"Шахтар" – "Динамо" 9 вересня 2016-го на каналі "Україна". Охоплення – 1,556 млн чоловік.

"Шахтар" – "Динамо" 1 травня 2016-го на каналі "Україна". Охоплення – 1,08 млн глядачів. В останньому випадку, можливо, вибраний не найвдаліший день проведення гри, який припав на Великдень. Дуже низька цифра для дербі скільки людей пропустили бійку Ярмоленка і Степаненка!

Відео по темі: Масова бійка в матчі "Шахтар" "Динамо" і вилучення Ярмоленка

На жаль, у нас немає цифр до 2014 року (до анексії Криму Росією і війни на Донбасі), але цифри 2014 року були вищими за нинішні.

"Динамо" – "Шахтар" 16 квітня 2014 на каналі "2+2". Охоплення – 2,15 млн чоловік.

"Динамо" – "Шахтар" 5 жовтня 2014 на каналі "2+2". Охоплення2 млн чоловік.

Українська Прем'єр-ліга. Інші

Однією з причин погіршення рейтингів трансляцій матчів УПЛ і зменшення показників відвідуваності чемпіонату можна сміливо назвати "сходження з дистанції" "Дніпра" та "Металіста". "Дніпро" пішов на футбольний "дауншифтінг" (зменшення кількості легіонерів і серйозне залучення молоді), а "Металіст" і зовсім зник з футбольної карти України.

Дуже показові цифри по такому колись важливому протистоянню, як "Динамо" – "Дніпро". Пам'ятайте, всі ці заруби на полі і словесні перепалки Ігоря Суркіса та Ігоря Коломойського? Були часи…

Кому належать українські клуби: олігархи, офшори, жінки

"Дніпро" – "Динамо" в листопаді 2016-го на каналі "2+2". Охоплення – 791 тисяча глядачів.

"Дніпро" – "Динамо" в березні 2014-го на каналі "2+2". Охоплення – 1,46 млн глядачів. Зменшення аудиторії майже в 2 рази!

Або візьмемо для розуміння "прірви" між матчами "Динамо" і "Шахтаря" та рештою інші поєдинки УПЛ в сезоні 2016/17 (на загальнонаціональних каналах, а в основному це "2+2", так як "Україна" приділяє увагу найбільш рейтинговим матчам).

"Дніпро" – "Шахтар" 27 листопада 2016 на каналі "2+2". Охоплення – 757,65 тисяч глядачів.

"Карпати" – "Шахтар" на каналі "2+2". Охоплення– 440 тисяч чоловік.

"Дніпро" – "Ворскла" на каналі "2+2". Охоплення – 317 тысяч чоловік.

Ну, і в завершенні статті вишенька на торті показу чемпіонату України по ТБ. Матч "Волинь" – "Сталь" сезону 2016/17 зібрав мінімальну аудиторію сезону. Охоплення склало 61,7 тисяч глядачів.

Всерйоз говорять, що в сезоні 2017/18 транслюватимуться не всі матчі української Прем'єр-ліги. Ви ж не проти, правда?