Як ФФУ з Павелком монополізують ринок штучних полів та вміло прибирають конкурентів – журналістське розслідування
Український футбол знову страждає від "договірняків" поза полем. Розслідування "BIHUS info" про те, як завод ФФУ з виробництва штучних футбольних полів монополізує ринок під патронатом Андрія Павелка.
У верезні 2017 року ФФУ запустила перший в Україні завод з виробництва штучних футбольних полів. Завод вже збудований, і належить він спеціально створеній федерацією фірмі "ФФУ Продакшн". Саме вона продає поля звичайним і спортивним школам.
Олег Сорокопут, який будує штучні поля 18 років, каже, що завдяки новому заводу ФФУ монополізує ринок штучного покриття заради надприбутків за рахунок держбюджету. За його словами, "ФФУ Продакшн" використовує адмінресурс та погрозами змушує людей закупляти своє штучне покриття.
Андрій Павелко vs Григорій Суркіс: жорстка війна на знищення, яка набирає обертів
Україна щороку отримує по 5,5 млн євро від УЄФА в рамках програми соціальної допомоги "Хет-трик". Зазвичай ці кошти йшли безпосередньо на будівництво футбольних полів із штучним покриттям. Так було до 2015 року. Потім у ФФУ змінився президент – ним став народний депутат від БПП Андрій Павелко. Саме він вирішив спрямувати чергові транші від програми "Хет-трик" не на будівництво футбольних полів, а – на зведення заводу, що виробляє для них покриття.
На будівництво заводу витратили майже 8 млн євро з програми "Хет-трик". Ці гроші – це 555 полів з міні-футболу. Однак зараз покриття для полів купують за бюджетні гроші у цього заводу. І тут головний нюанс цієї справи: появу заводу та бюджетне фінансування полів патронує одна людина – Андрій Павелко. Адже він водночас займає дві посади: президента ФФУ та голови Бюджетного комітету Верховної Ради України.
Слова Андрія Павелка:
Ми не розраховували на свою програму. Будуючи завод, ми розраховували на свої сили, на запит від місцевої влади. Монополісти штучного покриття поділили Україну на три зони. І тут з'явилась громадська організація, яка відкрито виходить на усі торги.
Однак факти говорять про інше. "ФФУ Продакшн" у перший рік свого існування нічого не робила. Робота пішла лише після того, як Бюджетний комітет під керівництвом Павелка виділив кошти на закупівлю полів. Це сталось у червні 2017 року. Лише після цього у фірми з'явився статуний фонд у розмірі 8 млн євро. Тобто завод на гроші УЄФА почали будувати тільки тоді, коли переконалися, що він матиме бюджетні замовлення.
Павелко: Бачили гру Салаха? В Єгипті також є завод по створенню штучних полів
Однак з появою нового гравця на ринку правила змінились на його користь. Фактично новий завод від ФФУ – це філія німецького виробника штучного покриття – компанії "Politan". Цей виробник буде отримувати постійний відсоток з прибутків за використання свого бренду.
Напередодні відкриття заводу в Мінрегіонбуді розробили типовий проект будівництва футбольних майданчиків зі штучним покриттям. У проекті міністерство орієнтує замовників лише на одне покриття – вітчизняного виробництва за технологією "Politan" LigaGrassPro. Директор заводу від ФФУ Андрій Бондаренко не знає, як трапився цей збіг. У свою чергу автор проекту Валерій Бєльчиков визнав, що не оцінював переваги та недоліки продукції різних виробників. Бєльчиков каже, що виконував завдання замовника, яким чомусь виявився не Мінрегіонбуд, а ФФУ. Після питань програми "Наші гроші", 4 травня 2018 року, архіви з проектом замінили. У новому варіанті зникла згадка про траву, яку виробляє завод під патронатом Павелка.
З кінця 2017 року на тендерах з будівництва з конструкції футбольних майданчиків прописана вимога – кучерявість ворсу покриття. Це і є трава LigaGrassPro, яку виробляє завод "ФФУ Продакшн".
Леонід Кагарлицький, який вже 20 років будує футбольні поля і майданчики зі штучним покриттям, запевняє, що кучерявість штучної трави не вливає на якість покриття. Тобто у тендерні вимоги з самого початку закладена дискримінаційна ознака. Фактично ФФУ за кошти міжнародної допомоги стала лобістом продукції одного з виробників.
Павелко відкрив нове штучне поле в одній із шкіл Дніпра
Якщо вірити Кагарлицькому, то ціна полів від європейських виробників – 12-14 євро за квадратний метр покриття, враховуючи транспорт та податки. В той же час ФФУ за свою, вироблену в Україні продукцію з найдешевшого сегменту каталогу "Politan" просить понад 16 євро. І замовники розраховуються за це коштами платників податків. У "ФФУ Продакшн" кажуть, що їхня ціна така через вищу якість.
На 16 тендерах, де перемогла продукція заводу від ФФУ, конкурентів було дискваліфіковано через некучерявий ворс. Більше того, за три місяці після відриття завод на безконкурсній основі отримав замовлення на 95 млн грн від київського КП "Житло-сервіс".
Таким чином, за кошти УЄФА у ФФУ з'явився комерційний завод, що заробляє на бюджетних замовленнях в Україні. Цього року замовлення зростуть, адже фінансування покриття для футбольних полів у держбюджеті збільшилося на 100 млн. Тепер на це передбачено 370 млн грн. Стільки ж буде витрачено з місцевих бюджетів на будівництво і монтаж.
Сюжет програми "Наші гроші" на YouTube-каналі "BIHUS info" під назвою "Ліга футбольної корупції":
показати приховати